Methode
Hoe kwamen de scenario’s tot stand?
Deze studie is uitgevoerd volgens de scenariomethodiek die ontwikkeld is door Shell en Global Business Network. Input voor de scenario’s is verzameld door middel van online sessies en interviews met meer dan 60 experts, influentials, wetenschappers en opleiders van journalisten van binnen en buiten de sector. Daarbij zijn de volgende fasen doorlopen:
- Identificeren grote vragen
Wat wil de sector weten over de journalistiek in 2035? Wat zijn de vragen waar de hoofdredacteuren, journalisten, opleiders en beleidsmakers een antwoord op willen? Een online sessie hierover leverde meer dan 30 vragen op die zijn samengevat in de 8 grote vragen die we met de studie voor elk scenario beantwoord hebben. Lees hier welke vragen er zijn over 2035. - Inventariseren trends
Welke (mogelijke) trends op sociaal, technologisch, economisch, ecologisch en politiek vlak kunnen invloed hebben op het journalistieke landschap in 2035? Deze trends zijn in kaart gebracht tijdens drie trendconferenties met deskundigen van binnen en buiten de sector. Deelnemers hebben trends ingebracht en aangegeven of ze het zeker of onzeker vonden dat een bepaalde trend zou doorzetten. Dit leverde meer dan 400 trends op, die door de onderzoekers zijn geclusterd en samengevoegd tot 72 trends (waarvan 35 zekere trends en 37 onzekere trends). - Weging van de trends
Door middel van een online weging hebben de deelnemers van de trendconferenties aangegeven welke zekere en onzekere trends volgens hen de meeste impact hebben. De top 8 van meest impactvolle zekere trends zijn hier te vinden. Deze trends bepalen samen het speelveld, de kaders van een 2035 waarbinnen elk van de vier scenario’s realiteit zou kunnen worden. De top 8 van meest impactvolle onzekere trends zijn hier te vinden. Deze onzekere trends liggen aan de basis van de gekozen assen en de vier scenario’s.
- Inventariseren kritische onzekerheden: het assenstelsel
Op basis van de impactvolle onzekere trends zijn twee kritische onzekerheden gedefinieerd die bepalend zijn voor het wel of niet doorzetten van deze onzekere trends.
– In hoeverre worden techbedrijven en data effectief gereguleerd?
– In hoeverre vertrouwen burgers elkaar?
Deze twee onzekerheden worden vervolgens in een assenstelsel tegen elkaar afgezet, waarbij de polen de extremen vormen. Zo krijg je een horizontale as met links een pool waar burgers elkaar wantrouwen en rechts een pool waar burgers veel vertrouwen in elkaar hebben. De regulering van data en technologie vormt de andere as, met onderaan een pool waar technologiebedrijven en datagebruik effectief gereguleerd worden en bovenaan een pool waar technologiebedrijven en datagebruik ongereguleerd zijn. Zo ontstaan vier kwadranten waarin de vier scenario’s tot stand komen. Meer informatie over de twee kritische onzekerheden en het assenstelsel is hier te vinden. - Uitwerken van de vier scenario’s
De vier kwadranten van het assenstelsel vormen de context voor de vier scenario’s. De scenario’s worden vervolgens ingevuld door na te denken over de implicaties van de trends en onzekerheden: hoe werken de kritische onzekerheden op elkaar in, wat betekent dit voor het wel of niet doorzetten van de onzekere trends? Tot wat voor wereld leidt dit en wat betekent dat voor de journalistiek? Op deze wijze krijgen de vier scenario’s vorm. Bekijk de uitwerking van de scenario’s hier. - Beantwoorden van de grote vragen gegeven de scenario’s
Met de vier uitgewerkte scenario’s is het mogelijk om een antwoord te formuleren op de grote vragen die in het begin van het traject zijn opgehaald. De verschillen tussen de scenario’s worden hiermee op punten die voor de sector relevant zijn verder uitgewerkt en dit geeft een concreter inzicht in wat het voor het vak, journalisten en mediabedrijven zou betekenen als deze toekomstbeelden waarheid zouden worden. De antwoorden op de grote vragen in ieder van de vier scenario’s zijn hier te vinden.
Geraadpleegde literatuur
De volgende bronnen zijn geraadpleegd bij het uitwerken van de trends, het definiëren van de assen en het vormgeven van de scenario’s:
- Bakker, S., Hühn, A., Crul, S., & Korsten, P. (2021). Toekomstverkenning Digitalisering 2030FreedomLab. Hier te downloaden:https://www.nederlanddigitaal.nl/documenten/publicaties/2021/04/28/toekomstverkenning-digitalisering-2030—freedomlab.
- Barcevičius, E., Caturianas, D., Leming, A., Skardžiūtė, G. (2021). Study on “Support to the Observatory for the Online Platform Economy” – Analytical paper #7 – Multi-homing: obstacles, opportunities, facilitating factors. PPMI, in samenwerking met Open Evidence, Rand Europe en German Economic Institute (IW).
- Bosch, M., Nekkers, J., Balian, Z. (2019). Senario’s Samenleven 2030 – een toekomstverkenning. Futureconsult. Hier te downloaden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2019/06/18/toekomstverkenning-scenarios-samenleving-in-nederland-in-2030.
- Cappello M. (ed.), (2020). Media pluralism and competition issues. European Audiovisual Observatory, Strasbourg, IRIS Special 2020-1.
- Cappello M. (ed.), (2020). Artificial intelligence in the audiovisual sector. European Audiovisual Observatory, Strasbourg, IRIS Special 2020-2.
- Çelik, S. & Mastrogiacomo, M. (2021). Over de winst van diversiteit. SERmagazine 02-02-2021.
- Cherubini, F., Newman, N. & Kleis Nielsen, R. (2020). Changing Newsrooms 2020 – Addressing Diversity and Nurturing Talent at a Time of Unprecedented Change. Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of Oxford.
- Commissariaat voor de Media (2018). Filterbubbels in Nederland. Hier te downloaden: https://www.mediamonitor.nl/publicaties/.
- Commissariaat voor de Media (2019). Representatie van mannen en vrouwen in Nederlandse non-fictie televisieprogramma’s. Onderzoeksrapport in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hier te downloaden: https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/CVDM_Rapport_onderzoek_representatie_van_mannen_en_vrouwen_op_televisie_2019.pdf
- Commissariaat voor de Media (2020). Mediamonitor 2020. Mediagebruik, mediabedrijven en mediamarkten. https://www.mediamonitor.nl/publicaties/.
- Digital News Report | Nederland 2021. Hier te downloaden: https://www.mediamonitor.nl/publicaties/.
- Committee of experts on quality journalism in the digital age (MSI-JOQ) (2019). Draft Recommendation CM/Rec(20XX)XX of the Committee of Ministers to member States on promoting a favourable environment for quality journalism in the digital age – 7th draft as of 26 September 2019. De Europese Raad, referentienummer: MSI-JOQ(2018)08rev6.
- Concultancy.nl (2019). Reclame-inkomsten tv en radio steeds verder achterop bij internet. Hier te lezen: https://www.consultancy.nl/nieuws/25963/reclame-inkomsten-tv-en-radio-steeds-verder-achterop-bij-internet.
- EU Observatory on the Online Platform Economy(2020). The European Commission adopts proposals for the Digital Services Act and Digital Markets Act.
- EuvsDiSiNFO (2020). From Information Laundering to Influence: Russia’s Footprints in Germany. Hier te lezen: https://euvsdisinfo.eu/from-information-laundering-to-influence-russias-footprints-in-germany/.
- Goris, R. (2020). Lokale politieke verslaggeving: hoe ervaren regiojournalisten en lokale beleidsmakers regiojournalistiek in Vlaanderen? Erasmushogeschool Brussel met medewerking van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten en het Kenniscentrum Vlaamse Steden. Hier te downloaden: https://www.vvsg.be/nieuws/regiojournalistiek-en-lokaal-beleid-sociale-media-zegen-en-vloek.
- Growth from Knowledge (GFK) (2021). Trends in digitale media 2020 – Sterke verschuiving in Nederlandse mediaconsumptie. Hier te lezen: https://www.gfk.com/press/digitale-media-trends-2020-nederland?hsLang=en
- Kester, B., & Ruigrok, N. (2019). Studenten Journalistiek in Nederland: profiel, motieven en rolpercepties. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 47(1), p. 45-61.
- Klein, C. (2020). Blinde vlekken – Een onderzoek naar (het gebrek aan) diversiteit op Nederlandse nieuwsredacties. Masterscriptiewinnaar van afstudeerprijs van Villamedia in 2020. Hier te downloaden: https://www.villamedia.nl/artikel/charlotte-klein-wint-afstudeerprijs-villamedia-met-scriptie-over-diversiteit.
- Kuijper, M. de (2021). Waarom Twitter een Utrechtse maker van nieuwsbrieven kocht. De Volkskrant.
- Lechardoy, L., Sokolyanskaya, A., Lupiáñez-Villanueva, F. (2020). January 2021 Study on “Support to the Observatory for the Online Platform Economy” – Monitoring of the implementation of the Platform to Business Regulation. PPMI, in samenwerking met Open Evidence, Rand Europe en German Economic Institute (IW).
- Manifest: Stop racisme en discriminatie in de media: het is tijd voor #followup (2020). Hier te downloaden: https://www.meldpuntmedia.nl/.
- Meijers, J. (2019). Aan tafel! Over het al dan niet problematisch gebrek aan diversiteit onder talkshowgasten. Hier te downloaden: https://ombudsman.npo.nl/storage/configurations/ombudsmannponl/files/publiceren_onderzoek_diversiteit_in_talkshows_website.pdf.
- Nat, R. van der & Bruin, K. de (2020). Wanneer zijn we klaar? Black Lives Matter: framing en misstappen in de media. Hier te lezen: https://www.journalismlab.nl/diversiteit-in-de-journalistiek/.
- Newen, A. & Verheggen, P.P. (2021) Vertrouwen in journalistiek. Hoe staat het met het vertouwen in de journalistiek in Nederland. Motivaction International B.V. Hier te downloaden: https://www.motivaction.nl/kennisplatform/nieuws-en-persberichten/ondanks-discussie-over-nepnieuws-groeiende-meerderheid-vertrouwt-journalistiek-wel.
- Newman, N. (2021). Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2021. Digital News Project, January 2021. Hier te downloaden: https://www.niemanlab.org/collection/predictions-2021/
- Nikoltchev, S. (ed.), (2020). Yearbook 2019/2020 – Key Trends. European Audiovisual Observatory, Strasbourg. Hier te downloaden: http://yearbook.obs.coe.int/s/document/key-trends/2019.
- Nordicom (2021). The Media for Democracy Monitor 2021: How leading news media survive digital transformation – the Netherlands Hier te lezen: http://euromediagroup.org/mdm/reports/.
- O’Halloran, J. (2021). European VOD revenues increased 30-fold over the last ten years. European Audiovisual Observatory. Hier te downloaden: https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/press-releases-2021.
- Pasveer, L. (2021). Nieuwe coalitie van tech- en mediabedrijven C2PA wil herkomst inhoud kunnen garanderen. Villamedia, website over journalistiek.
- Putman, S. (2021). Dit is de techjournaliste voor wie Google en Facebook sidderen. Vrij Nederland. Hier te lezen: https://www.vn.nl/kara-swisher-interview/.
- Raad voor het Openbaar Bestuur en Raad voor Cultuur (2020). Lokale media: niet te missen. Hier te downloaden: https://www.raadopenbaarbestuur.nl/documenten/publicaties/2020/11/12/adviesrapport-lokale-media-niet-te-missen.
- Ruijter, P. de, Kenter, R., Heijningen, J. van, Engelen, M., Sax, M. (2020). Toekomstverkenning Uitvoering werk en inkomen 2030. Eindrapport december 2020. De Ruijter Strategie & De Beleidsonderzoekers.Hier te downloaden: https://www.beleidsonderzoekers.nl/wp-content/uploads/2021/03/Eindrapport__Toekomstverkenning_Uitvoering_werk_en_inkomen_2030.pdf.
- Shell International B.V. (2021). The Energy transformation Scenarios. An overview. Hier te downloaden:www.shell.com/transformationscenarios.
- Sociaal- Economische Raad (2019). Diversiteit in de top – Tijd voor versnelling. Deel I Samenvatting & Visie raad op gender- en culturele diversiteit. Hier te downloaden: https://www.ser.nl/nl/Publicaties/diversiteit-in-de-top.
- Stimuleringsfonds voor de journalistiek (2020) Artikelen van de Voorspellers 2021. Hier te downloaden: https://www.svdj.nl/voorspellers-2021/
- STRATCOMCOE(2020). A New Report focuses on Information Laundering in the Nordic-Baltic region. NATO Strategic Communications Centre of Excellence Riga, Latvia.
- Tillmann, P. (2020). Carried by the community: Media startups turn to membership campaigns. Hier te lezen: https://www.dw.com/en/carried-by-the-community-media-startups-turn-to-membership-campaigns/a-55286815.
- Toff, B., Badrinathan, S., Mont’Alverne, C., Ross Arguedas, A., Fletcher, R. & Kleis Nielsen, R. (20 What We Think We Know and What We Want to Know: Perspectives on Trust in News in a Changing World. Trust in News Project. Reuters Institute for the Study of Journalism in samenwerking met the Facebook Journalism Project.